Turizmci Beyaz, para harcamasını seven turist gelmeli

Haldi Turizm Acentesi sahibi Turizmci Murat Beyaz; “Türkiye, ürettiği kaliteli turizm hizmetini en ucuz satan ülke. Gelir düzeyi yüksek turisti çekemiyoruz. O yüzden maddi doygunluğa ulaşamıyoruz” dedi.

02 Ağustos 2018 - 18:16

Komşu ülkelere nazaran Türkiye’de turizm konusunda verilen hizmetin en üst seviyede olduğunu anlatan Turizmci Beyaz; “Ülke turizmimiz açısından 2018 iyi gidiyor fakat 2019 ve önümüzdeki yıllar için biraz politika değişikliğine gidip, artık üst düzey gelire sahip olan turisti çekmeliyiz. Buraya gelen turist elbette bir dürüm de yemeli ama çok lüks bir restauranta da gidip yemek yiyebilmeli” ifadelerini kullandı.

“MADDİ KARŞILIĞINI ALAMIYORUZ”

“Gelir düzeyi yüksek turizm ya da gelir düzeyi yüksek turist profili üzerinde yoğunlaşmak gerekiyor” diyen Turizmci Murat Beyaz; “Ülke olarak şuan turist alıyoruz, Doğu Anadolu olarak da biz şuanda iç turizm hareketliliği yaşıyoruz. Bu dönemde bilindiği gibi İranlılar biraz kesintiye uğradı fakat hem iç turizmde bizim Van bölgesine çektiğimiz turist, hem de Avrupa’dan ya da dünyanın çeşitli ülkelerinden Türkiye’ye gelen turist konusunda iyi rakamlara ulaşıyoruz.

Bu iyi rakamlara ulaşmamız yetmiyor çünkü bunun maddi karşılığını alamıyoruz. Bunun nedeni de katma değeri yüksek turizm üretemiyoruz. Yani bin dolar kazanan bir adam buraya gelip bizim 5 yıldızlı lüks otellerimizde kalabiliyor ve dünyanın birçok yerinde olmayan en üst düzeydeki hizmeti bizden alabiliyor. Bu şekilde bir haftalık tatilini geçiriyor. Ayrıca adam uçağa biniyor, havaalanına geliyor, buradan otele gidiyor, otelden tekrar tatil bitiminde arabaya biniyor transferlerini de genelde oteller yapıyorlar, uçağına binip kendi ülkesine gidiyor. Arada ülke ekonomisine katkı sunacak bir faaliyeti olmuyor” dedi.

“UCUZA SATIYORUZ”

Çevre ülkelerle kıyaslandığı zaman Türkiye’deki turizm hizmetlerinin en üst seviyede olduğuna dikkat çeken Beyaz, şunları söyledi; “Özellikle bölgemiz için söylüyorum; 1980-90’lı yıllarda gelen o turist profili, para harcayan, şehre katkı sunan, buradan hediyelik eşya alan, 10-15 bin dolar harcayıp kilimi hediye olarak alan bir profil şeklindeydi. Fakat şuan şehir ve şehir esnafı ile çok fazla bağlantı kurmayan, sadece kültür turuna gelen insanlar için söylüyorum; araçtan inip müze ve ören yerine gidip gezen, daha sonra araca tekrar binip gününü öyle tamamlayan ve akşam da oteline gidip konaklayıp, ertesi sabah da kalkıp giden bir turist profili ile karşı karşıyayız.

Açıkçası turizmciler bu konudan memnun değiller çünkü Türkiye hakikaten turizm hizmeti üretme konusunda çok kaliteli bir ülke. Özellikle çevre ülkelerle kıyasladığımız zaman örneğin İran, Irak, Azerbaycan, Suriye ve Gürcistan’la kıyasladığımız zaman bizim otel kalitelerimiz çok çok yüksek. Turizm taşıması yapan firmalarımızın araçları yüksek modeller, rehberlik hizmeti Türkiye’de çok üst seviyede, bunlar turizmin olmazsa olmazları ve turizm hizmetini kaliteli yapan etkenler, dolayısı ile bu etkenleri biz ucuza satıyoruz.”

“POLİTİKA DEĞİŞİKLİĞİNE GİDİLMELİ”

Gelir düzeyi yüksek olan turisti bölgeye çekme konusu hakkında yapılması gerekenleri de  paylaşan Turizmci Murat Beyaz, sözlerini şöyle tamamladı; “Gelir düzeyi yüksek turisti nasıl çekeriz, onun üzerinde yoğunlaşmak gerekiyor. Evet belki biraz zor ama zengin, paraya hükmeden insanları buraya çekmemiz lazım. Van özelinde ya da doğu özelinde de böyle hazır bir kitle var aslında. Özellikle o Ermeni Diasporası dediğimiz Avrupa’da, Fransa’da, Amerika’da yaşayan çok zengin, paraya hükmeden insanlar var. Onlara dönük çalışma yapılarak bu zengin kesimi bu bölgeye yani Doğu Anadolu bölgesine çekme imkânına sahibiz. Onun dışında ülkenin geneline baktığımızda da deniz, kum, güneş var, tarih var, kültür var, Anadolu dediğimiz yer medeniyetlerin beşiği olan bir yer.

Medeniyetlerin beşiği olan bir yerde de iyi bir tanıtımla iyi, bir imaj yaratarak bu zengin kesimi, o paraya hükmeden insanları bu bölgeye çekmek mümkün olur diye düşünüyorum. Ve aslında dünyanın birçok yerinde turizmde üst seviyede olan ülkelerde çok turist almaktansa, katma değeri yüksek olan turist almayı tercih ediyorlar. Yani ben 1 Milyon turist almayayım da, 5 yüz bin alayım ama 5 yüz binin harcadığı para, 1 milyon turistin harcadığı paradan çok daha fazla oluyor ve o para ülke içerisinde dağıldığında ekonomik döngüyü çok daha etkin hale getirmiş oluyor. Bu yüzden de ülke genelinde turist var bu dönemde özellikle 2016-17’den sonraki kriz yıllarından sonra 2018 iyi devam ediyor, iyi ilerliyor fakat 2019 ve önümüzdeki yıllar için biraz politika değişikliğine gidip, üst düzey gelire sahip olan turisti çekmeyi başarmalıyız. Buraya gelen turist bir dürüm de yemeli ama çok lüks bir restauranta gidip burada da oturmalı, yemeli.

Kilimciye gidip kilim de alabilmeli, gümüş de alabilmeli. Çünkü yerel ekonomi bunlardan besleniyor. Tabi bunu başarabilmenin en etkili yolu da, çok iyibir tanıtımdan geçiyor. Bu tanıtımı nasıl yapmalıyız, neler olmalı tanıtımda, bunları da oturup konuşmamızda fayda var diye düşünüyorum.”